Het Onderwijs

Het maakt niet uit of je van nature relaxed voor de klas staat of niet. Allemaal zijn we op sommige momenten onzeker of we het wel op de juiste manier doen. We willen immers de les zo goed mogelijk geven en daarnaast een graag geziene docent zijn. Toch?

Bron foto: NEC Corporation of America Flickr
Bron foto: NEC Corporation of America Flickr

De afgelopen tijd heb jij ernaar toegeleefd om als docent voor de klas te gaan staan. Nu is het zover en wil je graag aan de slag, maar het werken als docent betekend niet dat je alleen maar lessen verzorgd. Je kan ook bewust tijd aan jouw netwerk op school besteden, zodat je het maximale uit jouw werk kan halen. Dit levert jou als persoon een hoop informatie, feedback en waardering op. Maar uiteindelijk levert het de leerlingen goede lessen op. En of je nu aan een tiener of volwassen persoon les gaat geven. Ze zullen het allemaal kunnen waarderen wanneer jij je les goed voorbereid en hun bij de les betrekt.

Lees meer over deze onderwerpen:

Als je er van tevoren over nadenkt hoe jij je op je nieuwe werkplek van start wil gaan, ontstaan er leuke kansen. Mensen vinden het leuk om over hun werk te vertellen en merken het als je oprecht geïnteresseerd bent. Heb jij er al over nagedacht hoe jij wil dat jouw eerst indruk op de nieuwe collega’s gaat zijn? Klik hier.

Je hebt misschien al wat ervaring met het voorbereiden van lessen of helemaal niet. Toch kan je altijd leren van de ervaringen van anderen. Wil jij jouw les volgens een vaste structuur voorbereiden om tijd te winnen of wil jij je bewust worden waarom je over verschillende onderwerpen na moet denken? Klik hier.

Frontaal lesgeven is één van de werkvormen die je zou kunnen gebruiken tijdens jouw les, maar de leerlingen zullen dit niet voor lange tijd kunnen waarderen. Daarbij sluit het niet aan bij de vaardigheden die de leerlingen straks moeten beheersen als ze zich op de arbeidsmarkt gaan begeven of zich als persoon gaan ontwikkelen. Wil jij ze vaardigheden leren waardoor ze zichzelf straks kunnen blijven ontwikkelen? Klik hier.

Wie weten nu beter welke aspecten van jouw les beter kunnen of al heel goed waren dan de leerlingen zelf? Of hoe kan jij er nu zeker van zijn dat jij jouw leerdoelen van deze les ook bereikt hebt? Dat bereik je door verschillende soorten evaluaties te plannen. Dit kan 5 minuten tot een half uur duren, maar moet wel nuttig zijn. Klik hier voor meer tips!