Elke student moet zeker één keer een verslag schrijven om te kunnen laten zien dat hij over de juiste kennis en vaardigheden bezit. Of dit nu een verslag is in de les biologie of een scheikundig experiment is aan een universiteit. Als docent kun je dat op verschillende manieren aanpakken. Dat ligt er helemaal aan welk doel je wilt bereiken met het uitgeven van deze opdracht. Heb jij wel eens kritisch naar jezelf als docent gekeken? Heb jij er wel eens over nagedacht of je iets aan de welbekende opdracht kan veranderen om zo het leerproces van de leerling nog meer te beïnvloeden? Ben je student? Dan kan je op deze pagina terug vinden waar een goed verslag aan moet voldoen!




 De opdrachtvorm

Op deze pagina kun je nalezen wat de opdrachtvorm precies inhoudt. Een belangrijke conclusie die we als basis voor deze opdracht gebruiken is dat het de kunst is van elke docent om proberen aan te sluiten bij de verschillende leerstijlen van de leerlingen in je klas. Daarnaast is de vraag die je voor elke les of elke opdracht moet kunnen beantwoorden:

Wat wil ik met deze les of opdracht bereiken?

Iets doen omdat je het altijd zo doet is dus niet vanzelfsprekend. Sterker nog, dat gezegde is de dooddoener van elke docent. Elke klas is anders en elk groepsproces is anders. Heb jij een opdrachtvorm wel eens gebruikt om de leerling iets te leren en gelijkertijd ook het groepsproces te beïnvloeden? Zo ja, werkte dat zoals je van tevoren gepland had? Je weet pas of een beslissing de juiste was door over jezelf te reflecteren. Een goede docent is constant naar manieren aan het zoeken om zichzelf te verbeteren. Lees en zet weer een klein stapje als moderne docent!

creatief

Ook bij het uitgeven van de opdracht om een verslag te maken heb je verschillende beslissingen die je kan maken. Wil je de creativiteit van de leerling aanspreken en hem de kans geven om het verslag te verpersoonlijken? Geef hem dan hele ruime kaders om binnen te werken. Een voorbeeld van de uitgifte van deze opdracht zou kunnen zijn:

opdracht 1

Dit is een hele vrije opdrachtverstrekking. Het zal een grote verrassing zijn voor jou als docent wat voor soort verslagen je zal gaan krijgen. Het positieve aan deze opdracht is dat je de leerling vrij laat om de opdracht op zijn eigen manier in te vullen. Dit kan de creativiteit van de leerling bevorderen. De leerling zal hierbij leren zelf beslissingen te maken over de lay-out, lengte en inhoudt. Sommige, met name creatieve, zelfstandige leerlingen met meer zelfvertrouwen zullen dit erg prettig vinden. De leerlingen die minder zelfvertrouwen, creativiteit hebben zullen zich al snel buiten hun comfort zone geduwd voelen en om meer duidelijkheid vragen. Die komen dus vaker terug bij jou, als docent, en zullen deze opdracht niet als leuk ervaren.

creatief2

opdracht 2

Deze opdrachtverstrekking geeft al meer kaders dan de eerste. De leerlingen krijgen voorwaarden waar de observatie aan moet voldoen. Toch heb je nu nog steeds geen garantie voor het eindproduct. Hoe het verslag eruit moet komen te zien is aan de leerling. Deze opdracht zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om te toetsen of de individuele leerlingen de theorie van de les begrijpt en ook in de praktijk toe zou kunnen passen. Dit verslag zou nog niet als examen of officieel document gebruikt kunnen worden. De leerling die van aard minder creatief is, maar voldoende zelfvertrouwen heeft zal dit een prettige manier van werken vinden. De opdracht is erg duidelijk en vervolgens kan hij dus aan de slag.




creatief3

opdracht 3

De kaders van deze opdracht laten eigenlijk weinig tot geen creativiteit meer van de leerling zelf toe. Dit is erg moeilijk voor de creatieve leerling, maar juist erg prettig voor de leerling die zich graag aan de regels houdt. Dit zijn de leerlingen die bijvoorbeeld met (afvink)lijstjes werken of van tevoren graag precies willen weten wat er van ze verwacht wordt. Het eindproduct zal erg voorspelbaar zijn en kan dus goed gebruikt worden als toets of examen.

Conclusie

De conclusie is dus dat een verslag niet “alleen maar” een verslag hoeft te zijn. Het is maar wat je als docent ermee wilt bereiken. Wil je het groepsproces beïnvloeden dan verplicht je de leerlingen om samen te werken. Of geef de leerling zelf de keuze om samen te werken met iemand of niet. De leerling zal hierdoor het idee hebben zelf de opdracht te kunnen beïnvloeden en dat zal positief uitwerking op zijn motivatie hebben. Probeer het maar eens in de praktijk uit en laat op onze facebookpagina of op het forum weten wat je ervaringen zijn!

goin up