De afgelopen tijd heb jij ernaar toegeleefd om als docent voor de klas te gaan staan. Je bent nieuw op school en dat is niet niks! Afhankelijk van de doelgroep kan de manier waarop jij lesgeeft verschillen. Dit kan zelfs per klas verschillen. Daarnaast is het zo dat wanneer jij op een basisschool lesgeeft je een ander soort gesprekken met de leerlingen gaat krijgen dan wanneer je op een hogeschool gaat lesgeven. Toch zijn er een heel aantal spelregels altijd hetzelfde. Of je nu aan een tiener of volwassen persoon les gaat geven. Ze zullen het allemaal kunnen waarderen wanneer jij je les goed voorbereid en hun bij de les betrekt. Op deze pagina lees je hoe het kan zijn om als beginneling voor de klas te staan. Je leest wat er fout kan gaan en krijgt tips om te voorkomen dat het fout zal gaan.




Eindelijk is het zover. Na jarenlang studeren of hard werken heb je bewust de beslissing gemaakt om iets te gaan doen met jouw talent. De talent om voor een groep te staan en op een leuke manier kennis over te dragen. Mocht het zo zijn dat je het niet leuk vind om voor de groep te staan, dan moet je zeker geen docent worden. Iets niet kunnen is trouwens wel iets anders dan ergens onzeker over zijn. Je leeft een hele tijd naar je eerste lesdag toe en nu is het aan jou om iets met dat talent van jou te gaan doen. Neemt niet weg dat het nu toch wel spannend is! Iets nieuws doen is altijd spannend. Er gaan hele scenario’s door je hoofd over hoe de klas zal gaan reageren op jou als docent en wat je nieuwe collega’s van je zullen vinden. Dit is heel normaal, maar deze spanning kan je wegnemen door te zorgen dat je goed bent voorbereid op de eerste weken. Dat betekend dat je een plan van aanpak moet gaan maken. Wanneer je weet hoe je de eerste weken aan gaat pakken, geeft dat veel meer rust.

Wanneer je al dagen van tevoren zenuwachtig bent over wat anderen van je vinden is het belangrijk om dit proces van denken te stoppen en om te keren. Dit kan heel simpel door even wat tijd voor jezelf in te plannen. Je begint namelijk nu heel bewust alle mogelijke scenario’s die je maar kan bedenken op te schrijven.  Zoveel je kan. Daarna pak je één scenario waarvan je denkt dat de kans het grootste is dat het zo zal gaan. Je gaat nu de rest van de voorbereiding doen met dit scenario in je achterhoofd. Uiteindelijk is er maar één scenario dat de waarheid zal zijn en heb je helemaal niks aan die andere 99 scenario’s waar je al een week over na aan het denken was. Dit is dan allemaal verspilde energie. Energie die je beter had kunnen gebruiken om je lessen goed voor te bereiden!

De manier hoe anderen op jou reageren is een reactie op wat jij uitstraalt! Ben jij onzeker zullen mensen sneller over je heen lopen. Kom je nieuw binnen en heb je gelijk veel noten op je zang, zullen je collega’s zich door je geïntimideerd voelen en je misschien wel niet tot de groep toelaten. Dit zal niet het scenario zijn dat jij wil beleven. Maak dus afspraken met jezelf.

Persoonlijk spreek ik altijd het volgende met mijzelf af:

1. Ik trek deze nette, maar niet te saaie kleding aan.

2. Ik loop met mijn rug recht en kijk tijdens een gesprek de mensen recht in de ogen aan.

3. Ik ga zo snel mogelijk de namen van mijn collega’s onthouden. Dit doe ik door de naam te herhalen wanneer ze zich voorstellen.

4. Ik maak notities over wat de taken zijn van verschillende mensen, zodat ik niet constant alles hoef te vragen en weet waar ik zaken kan regelen.

5. Ik denk na voordat ik iets zeg, maar ben wel spontaan door vragen te stellen over de werkzaamheden van mijn collega’s.

Ik ben er van overtuigd dat ook in het onderwijs het belangrijk is om als eerste een goed contact met de collega’s te krijgen. Zij zijn degene met veel ervaring op de school en vooral in het begin zal je hun kennis en steun best wel kunnen gebruiken. Zij weten immers al precies hoe het werkt op deze school en ook al kom je van een andere school af. Elk bedrijf werkt weer anders, dus ook een school.

Daarom moet het belangrijk voor je zijn om een goede eerste indruk op je collega’s te maken. Een goede eerste indruk maak je immers maar één keer! Je beslist zelf wat de indruk is die jij na de eerste dagen achter wil laten. Ik had in mijn situatie besloten om zelfverzekerd, rustig maar wel geïnteresseerd en volwassen over te komen. Tijdens mijn eerste werkweken heb ik veel feedback van mijn collega’s gevraagd. Feedback over mijn lessen, maar ook feedback over mij als persoon. Eén van de vragen die ik stelde was wat zij van mij vonden toen ik binnenkwam. De reacties waren toen erg positief! Ze legde mij uit dat ze het prettig vonden dat ik naar hun ervaringen luisterde en oprecht geïnteresseerd leek in de collega als persoon. Dit zorgde ervoor dat er al snel een vertrouwensband opgebouwd werd. Deze feedback voor jou als nieuweling erg prettig tijdens deze onzekere eerste weken.

Wanneer je deze eerste kennismaking met je collega’s gehad hebt is het tijd om je op de klas te gaan richten. Zorg dat je naar de roostermaker gaat en er zo snel mogelijk achter komt wat jouw rooster is. Dan kan je namelijk een plan gaan maken wanneer je welke les gaat voorbereiden. Vooral in het begin namelijk zal de voorbereiding van je les meer tijd kosten dan dat je les duurt, maar dit is niet erg. Wanneer je dat in het begin een aantal keren doet zal het steeds sneller gaan. Uiteindelijk heb je steeds minder tijd nodig om een les voor te bereiden of kan je zelfs ter plekke improviseren, omdat de juiste volgorde van een les al helemaal in je hoofd zit. Je weet al hoe je een les moet opbouwen. Maar dit gaat dus niet vanzelf, dit moet je oefenen. Tips over hoe je je lessen voor zou kunnen bereiden en over hoe je het beste met deze doelgroep om kan gaan vind je hier.

goin up